De eerste foto's 2016



















 

 

Van Dinky Toy tot Oldtimertoertocht

ASPEREN • Op de laatste zaterdagen van juni staan de klassiekers altijd centraal in de regio. Met de organisatie van de 29ste Vrijstad Oldtimerdag bijt Vianen het spits af op zaterdag 18 juni. Een week later verplaatst het rijdende automuseum zich naar Asperen, start- en aankomstplaats van de achttiende Oldtimertoertocht van de gemeente Lingewaal. Van beide evenementen was Berndt Roelvink de initiatiefnemer.

Alle bezitters van oldtimers hebben minimaal n tik. Bij Roelvink (69) is dat niet anders. Zelf spreekt hij over een ziekte waarvan hij hoopt dat die nooit over gaat, en dat klinkt toch een tikkeltje anders. Zijn 'ziekte' begon in het begin van de jaren vijftig. "Toen ik zeven jaar werd kreeg ik van mijn ouders een Dinky Toy: een Austin Taxi (FX3). En een van mijn tantes verblijdde me met een Austin A40 Devon."

Berndt Roelvink groeide niet alleen op met Dinky Toys, maar ook met echte auto's. Zijn vader opende, ver voor de Tweede Wereldoorlog, als eerste in Amsterdam een autorijschool. Zodoende stond er altijd een auto voor de deur, en destijds was dat best bijzonder. "Als Dinky Toys en Corgi Toys met een nieuwe Austin op de markt kwamen, mest ik die hebben. Zodoende heb ik er heel wat verzameld, de exemplaren maken deel uit van mijn collectie van zevenduizend schaalmodellen en miniatuurautootjes die in mijn museum Het Minidome staan."

Roelvinks fascinatie voor Austin is nooit overgegaan. In 1968 werd zijn toenmalige auto, een Kever, in de Velsertunnel total loss gereden. Met steun van zijn toenmalige werkgever kocht hij daarna zijn eerste en enige nieuwe Austin, een Glider 1300. Nadien heeft hij alleen maar in Austins gereden, en nadat de laatste omstreeks 1990 van de band rolde - 'het einde van een tijdperk' - koos hij voor de eveneens Britse merken MG en Rover.

"Ik heb veertien jaar in Vianen gewoond waar we, naast de hockeyclub, ook de landelijke Austin Glider Club hebben opgericht", vertelt Roelvink. "In 1976 kocht ik in Engeland mijn eerste klassieker, een Austin A40 Somerset uit 1952. Daar heb ik maar even in gereden en ik gebruik hem nu nog voor de onderdelen. Op dit moment heb ik twee rijdende Somersets, beide uit 1954. De eerste, een grijze, kocht ik via internet, en die was in prima staat. Restauratie-objecten koop ik nooit, want ik heb er geen zin in om daar jarenlang mee bezig te zijn. Ik heb wel monteurskwaliteiten, maar ben geen plaatwerker en spuiter. Voor mij moet het een kwestie zijn van bijhouden, reviseren en vervangen. In 2010 kocht ik een zwarte Somerset die nooit buiten heeft gestaan. Hij zit nog in zijn originele lak, de leren bekleding is nog gaaf, de auto heeft nooit schade gehad en is nooit gerestaureerd. Dat is heel uitzonderlijk voor een auto van die leeftijd."

Onder de vlag van MHC Vianen organiseerde Roelvink in 1982 in Vianen de eerste toertocht. De deelname bestond uit vijftien auto's en twee motoren. Dat initiatief is overgenomen door Jos Voerman, en dat mondde enkele jaren later uit in de eerste Vrijstad Oldtimerdag. Nadat het gezin Roelvink naar Asperen was verhuisd, zette Roelvink daar in 1999 de eerste toertocht voor klassiekers op poten.

"In Asperen is minder ruimte dan in Vianen, en we houden het doorgaans op maximaal honderd voertuigen. Ik zet elk jaar zelf de rit uit en neem de hele organisatie voor mijn rekening. Op de dag zelf krijg ik bij de uitvoerende taken hulp van vrienden en vriendinnen. Gezien het aantal deelnemers kunnen we gezamenlijk lunchen, koffie drinken en na afloop borrelen. Vianen is daar te groot voor. Maar ook daar ben ik altijd van de partij. Er is nog enige ruimte voor de toertocht van Asperen.

Inschrijven kan via www.minidome.nl.

Peter Verbeek